East coast

Nu kommer fortsättningen på vår semester resa.
1 juni
Jag, Bibbi och Majsan tog flyget från Alice till Brisbane där vi hyrde en liten bil och körde upp till Noosa. Vi hade meddelat hostlet att vi skulle checka in sent och när vi kom dit hade två svenska killar som jobbade där gjort ett fint kuvert till oss med vår nyckel och målat svenska flaggan :). Vi fick även en uppgrade från ett dorm rum till ett dubbelrum :) vi var nöjda och glada och gick till sängs kanske fort för att orka upp på morgonen.
2 juni
Vi checkade ut från hostlet och åkte sedan bort till en affär för att handla frukost som vi sedan tog med oss till nationalparken i Noosa. Solen sken och himlen var blå. Vi gick sedan ett varj där i parken och vi la oss på en strand och sola. Självklart lyckades vi också hamna just på den stranden som var nudist strand.. typiskt oss. Vi visste inte det från början för det var ingen på stranden och det stod ingen skylt om det. Men men vi fick lite sol och sedan gick vi för att äta lite lunch och sola lite till på en mer befolkad strand :). Runt fem snåret packade vi ihop och satte oss i bilen för en 3 timmars bilfärd upp till hervey bay
Nudist stranden

Noosa

3 Juni
Precis som kvällen innan kom vi sent till hostlet och vi gick och la oss på engång typ. Vi skulle upp tidigt och åka ut till Fraser Island. 7.30  hämtade bussen upp oss och skjutsade oss till färjan som skulle ta oss över till Fraser Island. Vi hade mycket bra väder vilket var skönt. Vi åkte runt på Fraser i en buss som skumpade ordentligt. Man liksom vaggades lite till sömn för vi hade väldigt svårt att hålla oss vakna i bussen. Vi började med att åka till en sjö som hette Lake McKenzie där vattnet är så rent och fint att om man badade där så skulle man bli 15 år yngre.. hmm tror inte att jag är det men det var fint. Och sanden var bra att peela sig med och huden blev mycket len och fin. Efter ett dopp i sjön åkte vi till ett ställe och gick runt lite i regnskogen. Det blev sedan lunch buffé på ett resort. Efter lunchen blev det att köra ut längs stranden vilket var mycket trevligt. Vi kom hem från Fraser runt halv 6 och vi skulle nu börja våran 8 timmars bilfärd upp till Mackay där vi mötte upp med Tammik.
Lake McKenzie

Ett skeppvrak på stranden

Ensamma på en öde strand ;) (nästan)

Vi tre i en sjö vid stranden <3

4 Juni
Vi kom fram till Mackay vid halv 4 på natten. Kändes som att vi aldrig skulle komma fram men tillslut så. Vi sov en liten stund och gick upp vid 7 för att sedan åka till Airlie beach där vi i två dagar skulle ut och segla. Vi kom dit runt 10 checkade in och sedan vandrade vi runt i Airlie beach och väntade tills klockan blev 2 då vi skulle ut på båten. Båten hette British defender och var en stor tävlings segelbåt. Vädret var sådär, det var lite molningt och kallt men vi fick några strålar sol. Vi var typ 25 pers på båten och på kvällen blev det att dricka lite öl och snacka skit. Jag fick äran att sova i överslafen vilket var lite halv trångt och jag lyckades slå i huvudet några gånger. haha.
Båten- British Defender

Jag och Bibbi

On a boat

5 juni
Vi gick upp ganska tidigt för att vi skulle åka i land till Whitehaven beach. Tråkigt nog var det molning och regnade så vi stannade inte så länge. Efter det åkte vi bort till ett ställe där vi skulle snorkla vilket var mycket roligt. Jag har aldrig gjort det förut som det var kul. Vi åkte vidare till ett ställe där vi skulle sova för natten.
Whitehaven beach, inte lika vacker när det är dåligt väder

Whitehaven beach

6 juni
Vi började dagen med att snorkla, och detta stället var lite häftigare än det förra för man kom väldigt nära revet och alla fina koraller. Det avr mer fiskar på det andra stället men här var det nog finare. Efter det började bår resa tillbaka mot Airlie beach och som tur var blåste det en hel del så det blev segling nästan hela vägen hem :). Väl framme i Airlie åkte vi till vårt hostel fixade oss och tog en ordenligt dusch för man var ju lagom äcklig efter allt saltvatten. På kvällen blev det utgång med folket på båten. Allt som allt var det en rolig resa även om vädret kunde varit bättre och att musiken ibland var lite för hög när man ville prata och sova :)
Bibbi och Tammik hjälpte till och segla lite :)
7 juni
Tjejerna gick upp tidigt för att åka upp till Cairns medan jag stannade kvar och väntade på mitt flyg tillbaka till Melbourne. Jag hade nämligen tenta den 8:e som jag var tvungen att åka tillbaka till.
Slänger in en bild på vår fina Roxy också :)

Det var allt jag hade att uppdater om denna resa. Var fantastiskt skönt att komma bort ett tag och se lite andra delar av Australien än bara storstäder. Fler bilder kommer så småningom på Facebook när jag har tid.